بهترین راه حل برای رونق بازار لوازم خانگی ایرانی کدام است؟

بهترین راه حل برای رونق بازار لوازم خانگی ایرانی کدام است؟

شمال برگ: مازندران هرچند ممنوعیت واردات کالا و لوازم خانگی می تواند حامی این صنعت در داخل باشد اما به عقیده کارشناسان اگر مقرر است سیاست حمایتی تجاری ایجاد شود به این شرط موفق خواهد بود که این سیاست در بلندمدت به ارتقای کیفیت، تکنولوژی و راندمان تولیدکننده داخلی منجر شود.



سال ۹۸ بود که با تشدید تحریم های آمریکا، ۲ شرکت کره ای «ال جی» و «سامسونگ» که در بخش صنایع خانگی از برندهای معروف بازار کشور هستند و جایگاه مطلوبی در نزد خریداران دارند، ایران را ترک کردند.
پس از خروج این شرکتها از بازار ایران، تمام کالاهایی که با نام این ۲ برند در بازار عرضه شده بصورت قاچاق تهیه می شوند، که بر همین مبنا فاقد گارانتی هستند. هم اکنون نیز برند این ۲ شرکت در ایران به «جی پلاس» و «سام» تغییر کرده و قطعات آنها از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد می شوند.
اما از اواسط شهریور ماه سال جاری بحث واردات لوازم خانگی کره ای ال جی و سامسونگ بجای بدهی های کشور کره به ایران در رسانه های مختلف عنوان شد که در ادامه و با انتشار اخباری درباره گشایش واردات محصولات لوازم خانگیِ برخی از شرکت های کره ای، تعدادی از تولیدکنندگان داخلی نگرانی خود از این مساله را با رهبر انقلاب درمیان گذاشته و از ایشان درخواست چاره جویی کردند. تولیدکنندگان در نامه خود تاکید نمودند که هم اکنون، تولید لوازم خانگی از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیاز داخلی است.
در پی این درخواست مقام معظم رهبری نیز به رییس جمهور دستور دادند که از واردات لوازم خانگی جلوگیری شود. در نامه مقام معظم رهبری به رییس جمهور آمده: "این موضوع بسیار مهمی است. اگر این خبر (گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی) راست باشد به مدلول شکستن کمر شرکت های لوازم خانگی داخلی است که توانسته اند قدری روی پا بایستند. جدا جلوی این مشکل را سد فرمایید."
در همین راستا هم رییس جمهور بوسیله رییس دفتر خود، طی نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت اقتصاد و دارایی، اعلام نمود که برمبنای دستور موکد مقام معظم رهبری، واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع بوده و باید از واردات جلوگیری شود.
انتشار این اخبار در چند روز گذشته موجب شد رسانه ها و فضای مجازی به طرق مختلف به بررسی و ارزیابی این اقدام بپردازند، در همین راستا سیاستمداران، نمایندگان مجلس و برخی صاحب نظران و کارشناسان اظهاراتی را در ارزیابی از این موضع دولت بیان نمودند.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی هفته گذشته مجلس در تذکری اظهار نمود: از دستور مقام معظم رهبری برای جلوگیری از واردات لوازم خانگی کره ای تشکر می نماییم. در کشور ما ۵۰۰ کارخانه و ۱۰۰ برند وجود دارد، بازار ما ۸ میلیاردی است و نباید این بازار را مجانی در اختیار کره ای ها قرار دهیم. این یک گوشمالی کوچک برای کره ای ها باشد که در روز مبادا تصمیمات عاقلانه بگیرند.
علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «واردات لوازم خانگی کره ای در وضعیت فعلی یک تیر و دو نشان برای چشم بادامی هاست، هم بجای پول های بلوکه شده تولیدات خودرا به فروش می رسانند و هم جلوی رشد صنایع رقیب در ایران را می گیرند که البته هر دو تیر به قلب اقتصاد و تولید ایران به هدف خوردن خواهدنمود.»
سید محسن دهنوی نماینده تهران و عضو دیگر هیات رییسه مجلس نیز در پی انتشار این اخبار در توئیتی نوشت: «ممنوعیت واردات کالاهای کره جنوبی نباید به مفهوم حذف رقبا و ایجاد ‫انحصار‬ برای برخی تولیدکنندگان داخلی باشد. ‏سازندگان لوازم خانگی باید بدانند اگر برای افزایش کیفیت و تحقیق و توسعه سرمایه گذاری نکنند، بازار را از دست می دهند. ‏در دنیای امروز، رشد دانش بنیان، رشد پایدار خواهد بود.»
اما برای روشن شدن این مساله نظر یک اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه را جویا شدیم، او معتقد است: در مباحث اقتصادی یکی از سیاست هایی که بطور معمول دولت ها برای پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی اعمال می کنند، محدود کردن و یا مسدود کردن واردات در قالب های مختلف مانند سهمیه بندی کردن واردات، افزایش تعرفه های واردات کالا، افزایش مالیات بر واردات کالا و مواردی از این دست است که در شدیدترین حالت ممنوعیت واردات کالا در دستور قرار می گیرد.
قاسم نوروزی در گفت و گو با ایسنا این رویکردها را یک سیاست حمایتی از طرف دولت ها برای پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی معرفی و اظهار نمود: این اقدام باعث شده تا تولید کنندگان داخلی بتوانند روی پای خود بایستند، قوی تر شوند و بتوانند در اقتصاد داخل خودرا نشان دهند؛ بخصوص برای شرکت های تولیدی و صنایع نوپا این سیاست می تواند اثرات بسیار مثبتی برای افزایش کمی و کیفی تولید داشته باشد، اما این به شرطی است که در طولانی مدت شرکت های تولیدی و یا صنایع داخلی بتوانند خودرا به مرور زمان به لحاظ کیفی، تکنولوژی و فناوری ارتقا دهند و همسطح شرکت های جهانی شوند.
وی ادامه داد: در این صورت چنین حمایتی مناسب و مطلوب خوانده و سفارش می شود، اما زمانی که شرکت های تولیدی داخل، از این حمایت بعنوان یک رانت و امتیاز انحصاری و برای سوء استفاده و ایجاد بازار انحصاری بهره ببرند این رویکرد نه فقط سفارش نمی گردد بلکه مخاطراتی هم به همراه دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر با ابراز تاسف از این که در اقتصاد ایران، سیاست های حمایتی دولت در قالب محدودیت و ممنوعیت واردات دقیقا نتایج عکس داده است، اشاره کرد: بجای این که تولیدکنندگان ما به سمت ارتقای کیفیت و رشد تکنولوژی و پیشرفت و بهبود تولید خویش حرکت کنند، از این شرایط برای ایجاد یک بازار انحصاری به نفع خود استفاده کردند بدون این که هیچ تلاشی برای بهبود انجام دهند، در حقیقت با این مبادرت به جای این که تولیدکنندگان قوی تر شوند، تنبل تر شده اند.
نوروزی اجرای چنین سیاست هایی را سبب ایجاد رانت و سوء استفاده برخی شرکتها دانست و با اعلان اینکه نمونه بارز این موضوع، سیاست پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی در موضوع خودرو بود، اشاره کرد: دولت با حمایت کاملا یک طرفه و یک جانبه از خودروسازان داخلی توانست یک بازار کاملا انحصاری بوجود آورد که این بازار انحصاری به منبع درآمدی برای خودروسازان داخل بدل شد تا جایی که این تولیدکنندگان متاسفانه با پایین ترین کیفیت و نازل ترین تکنولوژی و با بدترین مواد اولیه، بی کیفیت ترین خودرو ها را با بالاترین قیمت در بازار ایران عرضه می کنند.
وی با اشاره به این که خیلی از خودرو های داخلی کشور، تکنولوژی ۴۰ یا ۵۰ سال پیش را دارا هستند، اشاره کرد: متاسفانه خودروهایی که چند دهه قبل از بازار جهانی جمع شدند هنوز در ایران مانور می دهند و پرتیراژ هستند و تولیدکنندگان آنها نیز هیچ اقدامی برای بهبود کیفیت نکردند.
این محقق، پژوهشگر و استاد اقتصاد دانشگاه، شرط موفقیت یک سیاست حمایتی را اینگونه، تشریح کرد: اگر قرار هست سیاست حمایتی تجاری ایجاد شود به این شرط موفق خواهد بود که این سیاست در بلندمدت به ارتقای کیفیت، تکنولوژی و راندمان تولیدکننده داخلی منجر شود، اگر این اتفاق محقق نشود بدون شک باید دولت حمایت های خودرا قطع کرده تا بتواند شرایط رقابتی بوجود آورد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر اشاره کرد: نتیجه این اقدام بازار کاملا انحصاری برای تولید کنندگان است چونکه سابقه نشان داده تولیدکنندگان در این هنگام نه فقط بهبود کیفیت نداشتند بلکه برعکس از این رانت برای سودجویی و منفعت طلبی استفاده کردند.





منبع:

1400/07/19
00:03:09
5.0 / 5
53
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴