شمالبرگ ShomalBarg.ir

مشاهده گونه ای نادر از پرندگان بعد از سالها در گیلان

مشاهده گونه ای نادر از پرندگان بعد از سالها در گیلان

به گزارش شمال برگ از گیلان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر اظهار داشت:  بادخورک کوهی (بادخورک شکم سفید) بعد از سال ها در استان گیلان مشاهده شد.


علی محمدپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در یک بررسی میدانی توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان، جمعیتی بیش از ۳۰ قطعه بادخورک کوهی در ارتفاعات منطقه حفاظت شده سرولات و جواهردشت و منطقه شکار ممنوع اشکورات رودسر مشاهده و شمارش شد.
وی ادامه داد: بادخورک کوهی که به آن بادخورک شکم سفید هم می گویند، بزرگترین بادخورک در میان چهار گونه بادخورک ایران است و سال ها است که اینگونه از استان گزارش نشده است.
وی افزود: بااینکه هم اکنون و باتوجه به زمان مشاهده نمی توان با قطعیت درباب جوجه آور یا عبوری بودن این تعداد در این منطقه اعلام نظر کرد اما به احتمال بسیار زیاد بادخورک کوهی در ارتفاعات صخره ای منطقه شکارممنوع اشکورات و منطقه حفاظت شده سرولات و جواهردشت آشیانه سازی و جوجه آوری دارد و برای اثبات جوجه آوری آن لازم است از بهار سال آینده بررسی های میدانی بیشتر در ارتفاعات کوهستانی این مناطق صورت گیرد.
وی اشاره کرد: در صورت مشاهده آشیانه فعال از این گونه، این محدوده اولین مکان جوجه آوری بادخورک کوهی در استان است و این در حالیست که قبل از این تصور می شد بادخورک کوهی برای استان یک پرنده مهاجر عبوری کمیاب است.




منبع:

1400/05/03
12:43:56
5.0 / 5
1084
تگهای خبر: حفاظ , گیلان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
شمال برگ shomalbarg