شمالبرگ ShomalBarg.ir
رییس دانشگاه اعلام كرد

طرح ویژه دانشگاه آزاد برای امنیت غذایی، اجرای طرح بازمهندسی برای تقویت رشته های كشاورزی

طرح ویژه دانشگاه آزاد برای امنیت غذایی، اجرای طرح بازمهندسی برای تقویت رشته های كشاورزی

شمال برگ: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تدوین طرح بازمهندسی آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری در كشاورزی آگاهی داد و اظهار داشت: این دانشگاه طرح ویژه ای برای مسئله غذا و امنیت غذایی در كشور دارد.


به گزارش شمال برگ به نقل از ایسنا، دكتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سفر خود به استان گیلان در واحد لاهیجان حضور یافت و در جلسه ای با رئیس، معاونان، مدیران، اعضای هیأت علمی و تعدادی از كاركنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای لاهیجان، رودسر و لنگرود و مركز سیاهكل، در جریان مشكلات و مسائل آنها قرار گرفت و به بررسی پیشنهادات و نقطه نظرات آنها پرداخت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباب درآمدهای غیرشهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: در ارتباط با درآمدهای غیر شهریه ای باید مشخص شود كه آیا منظور درآمدزایی مستقل است یا فعالیتی كه مقوم آموزش باشد؟ هر چند رئیس واحد لاهیجان در گزارش وضعیت این واحد، از پرورش ماهی خاویار خبر داد، اما باید دقت داشته باشیم كه یك نهاد آموزش عالی هستیم و كار ما پرورش ماهی یا تولید محصول نیست، بلكه تجارت ما آموزش و پژوهش است و اگر به این عرصه ها ورود می نماییم، هدف باید تربیت دانشجویان متخصص باشد و با این كار، بستر اشتغال دانش بنیان را احداث نماییم.
دكتر طهرانچی تاكید كرد: به جهت اینكه بتوانیم چالش های دانشگاه آزاد اسلامی را برطرف نماییم، باید اول خودمان را بعنوان یك دانشگاه اجتماعی كه از مردم به وجود آمده و برای مردم است، بشناسیم و بر این اساس برای آینده برنامه ریزی نماییم، چونكه اگر مردم از ما رضایت نداشته باشند، صندلی های دانشگاه خالی می ماند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینكه دانشگاه باید تغییرات شرایط را درك كند، نیاز مردم را بشناسد و خودرا با آن انطباق دهد، اشاره كرد: اگر راهبرد دانشگاه اینگونه نباشد، محكوم به نابودی خواهد بود.
وی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره كرد: این دانشگاه یك خانواده بزرگ است، به صورتی كه از 82 هزار عضو هیأت علمی كه در كشور وجود دارد، 32هزار نفر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند، بدین سبب ما یك واقعیت غیر قابل انكار هستیم و برای مسیر آینده باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.
دكتر طهرانچی با اشاره به اینكه روش شكل گیری و فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی كشور متفاوت می باشد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی یك دانشگاه اجتماعی است كه در شهرها و در كنار مردم قرار دارد و مهم ترین خاصیت آن، این است كه از مردم و برای مردم است و اگر برای مردم نباشد، با مشكل روبرو خواهد بود. باید برای آینده روشن دانشگاه طرح داشته باشیم و همه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی منافع خودرا با منافع سازمان گره بزند، چونكه همه ما در یك زیست بوم زندگی می كنیم؛ زیست بومی كه از مردم است و باید برای مردم باشد.

توسعه هوشمند منطقه ای در دستوركار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح چند پرسش اشاره كرد: درباره فعالیت واحدهای دانشگاهی باید این سؤال را پرسید كه آیا دانشگاه توانسته برای اقتصاد منطقه مؤثر باشد؟ آیا برای توسعه كشاورزی و صنایع وارد عمل شده؟ در شهرستان لاهیجان كه تجارت چای، برنج، خاویار و كلوچه رونق ملی و جهانی دارد، آیا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی توانسته اند در رشته های مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع و... برای ارتقای این تجارت نقش آفرینی كنند؟
وی ادامه داد: برای پاسخ به این سؤالات و تقویت نقش دانشگاه آزاد اسلامی در شهرها، توسعه هوشمند منطقه ای را در دستوركار قرار داده ایم، چونكه دانشگاه آزاد اسلامی منطقه ای و بلكه شهری است. فعالیت های این دانشگاه باید متناسب با ظرفیت های منطقه باشد، همانطور كه ظرفیت ها و مزیت های شهرستان لاهیجان با كرمان و زاهدان متفاوت می باشد، فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در این مناطق باز باید متفاوت و متناسب با خاصیت های منطقه باشد. رشته های جامعه شناسی، اقتصاد، حقوق، مدیریت و مهندسی باید متناسب با مزیت ها و ظرفیت های هر منطقه باشد.
دكتر طهرانچی افزود: بعنوان مثال منطقه شرق گیلان اقتصاد خاص خودرا دارد. اگر دانشگاه آزاد اسلامی در این زیست بوم حضور یابد و نقش آفرینی كند با موفقیت به راهش ادامه خواهد داد و فعالیت های آن روز به روز بهتر خواهد شد، اما اگر از آن فاصله بگیرد، موفقیتی نخواهد داشت.

دانشگاه آزاد اسلامی مزیت چابكی در تصمیم گیری و در كنار مردم بودن را دارد
دكتر طهرانچی با اشاره به اهمیت سوژه كشاورزی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت رشته های كشاورزی یك طرح بازمهندسی آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری در كشاورزی را كلید زده است. یك تیم متخصص باز برای این كار تشكیل شده تا دانشگاه آزاد اسلامی پیش قراول مسئله غذا و امنیت غذایی در كشور باشد.
او در آخر با اشاره به احتمال پذیرش دانشجوی بدون آزمون در دانشگاه های دولتی، اظهار داشت: با عنایت به كاهش تعداد دانشجو، احتمالاً دانشگاه های دولتی از سال آینده پذیرش دانشجوی بدون آزمون را آغاز خواهند كرد، اما این مساله تهدیدی برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب نمی گردد، چونكه ما رویكرد فعالیتی خودرا تغییر خواهیم داد، ضمن اینكه دانشگاه آزاد اسلامی مزیت چابكی در تصمیم گیری و در كنار مردم بودن را دارد و مقرر است طرح های جدی برای احیای اشتغال در منطقه داشته باشیم كه این مساله موردتوجه مردم قرار خواهد گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بدو ورود به واحد لاهیجان، با حضور در یادمان شهدای گمنام این واحد، به قهرمانان دفاع مقدس ادای احترام كرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دكتر طهرانچی قبل از حضور در جلسه دیدار با رئیس، معاونان، مدیران، اعضای هیأت علمی و كاركنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای لاهیجان، رودسر و لنگرود و مركز سیاهكل، از بخش های مختلف واحد لاهیجان و مركز تحقیقات ICT این واحد بازدید كرد و از نزدیك با دانشجویان حاضر در این واحد دانشگاهی دیدار و گفت وگو كرد.



1397/10/25
16:32:26
5.0 / 5
4482
تگهای خبر: خدمات , رشت , كشاورزی , گیلان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg