تاثیر قدرتمند هنربومی بر نرخ رشد گردشگران
شمال برگ: مازندران هنرمندان مازندرانی با عشق و علاقه شدید خود به طبیعت می توانند تصویر زیباتری از این استان را به دنیا نشان دهند؛ از طرفی با احیای صنایع دستی می توان عامل بی كاری در مازندران را نیز كم كرد و از ورود صنایع تزئینی خارجی به جایی كه خود دارای صنایعی غنی است جلوگیری كرد.
گردشگری همچون کارهایی است که می تواند بر اقتصاد تاثیر به سزایی داشته باشد، امروزه گردشگری یک صنعت نامگذاری شده است چونکه بر شاخه های گسترده ای از صنعت و تولید تاثیر دارد.
از جمله مسایلی که با گردشگری ارتباط دارد صنایع دستی وفرهنگ هر منطقه است که بر توسعه گردشگری می تواند تاثیر داشته باشد. اقتصاد گردشگری نیز یکی از ارکان مهم در تجارتمحسوب می شود.
استقبال فوق العاده گردشگر ها از آثار صنایع دستی و تقاضای چشم گیر و پیوسته رو به تزاید آنان به این گونه تولیدات فرهنگی، سبب آن شده است که کشورهای دارای فرهنگ و تمدن غنی و درخشان که بواسطه آثار تاریخی، اقلیم های متفاوت، چشم اندازهای زیبا و آداب و رسوم محلی، پیوسته مورد توجه گردشگران برای مسافرت و دیداربوده و ضمنا از صنایع دستی متنوع و شاخصی هم برخوردار می باشند، در برنامه های بازدید گردشگر های خارجی، دیدار از مجتمع های تولیدی، نمایشگاهی و فروشگاهی صنایع دستی را نیز پیش بینی کنند.
*صنایع دستی و جدب گردشگر
نقش صنایع دستی در توسعه کشور شامل بالا بردن سطح اشتغال با هزینه های خیلی کم، ازدیاد درآمد سرانه ملی، جذب توریستهای خارجی و توسعه صنعت گردشگری، ارز آوری بواسطه فروش آن و تأثیر در توسعه کالای غیر نفتی می شود. هم چنین صنایع دستی به سبب بار فرهنگی قوی می تواند بعنوان سفیر فرهنگی کشور عمل کند و ابزاری برای گفتگوی تمدن ها باشد.
با درک این مطلب می توان به اهمیت صنایع دستی مازندران در ایران پرداخت؛ هنرمندان مازندرانی با عشق و علاقه شدید خود به طبیعت می توانند تصویر زیباتری از این استان را به دنیا نشان دهند. از طرفی با احیای این صنایع می توان عامل بی کاری در مازندران را نیز کم کرد و از ورود صنایع تزئینی خارجی به جایی که خود دارای صنایعی غنی است جلوگیری کرد.
*صنایع دستی ماشین زمانی که به گذشته بازمی گردد!
یک تولید کننده صنایع دستی مازندران در گفت و گو با ایسنا می گوید: روی آوردن به صنایع دستی و هنر دست در زندگی اجتماعی موثر است و انسان ها را به زندگی گذشتگان و سنتی برمی گرداند.
سهیلا ذاکری پاشاکلایی با اعلان اینکه کارهایی مانند گلیم بافی، جاجیم بافی، سفال و یا معرق و مشبک چوب که در گذشته وجود داشت، زمانی که در فضای خانه استفاده گردد حس دلپذیر و نشاط آوری را به وجود می آورد و در بین روابط اعضای خانواده و فرزندان تاثیر می گذارد، خاظرنشان می کند: صنایع دستی می تواند حتی مورد توجه و جذب توریست شود به طوری توریست تنها به خاطر کارهای دستی یک منطقه ذوق و شوق سفر به آن خطه را داشته باشد.
وی معتقد است: امروز نسبت به دهه های گذشته صنایع دستی بیشتر به چشم آمده و فروشگاه هایی که فقط صنایع دستی ارائه بدهند بیشتر شده و همین مورد کمک می نماید تا توریستهایی که به شهرهای مازندران برای تفریح آمده اند سری هم به این فروشگاه ها بزنند و دست پر از آن جا بیرون بروند.
ذاکری با اعلان اینکه این روزها می بینیم شهرداری ها در مازندران برای جذب گردشگر از صنایع دستی و سنتی بهره برده اند، تصریح می کند: با این عمل، زمانی که مسافری از شهر دیگری می آید با بافت سنتی و قدیمی مازندران آشنا می شود.
*بازاریابی صنایع دستی مهم ترین معضل مازندران
در این میان نقش بازاریابی و یافتن مکان های جدید برای ارائه این تولیدات بسیار مؤثر است که یکی از انواع این بازاریابی ها الکترونیکی نمودن بازاریابی و ارتباط مستقیم با مشتری است که بدین سان نقش واسطه ها نیز کم رنگ می شود.
به عقیده کارشناسان با افزایش خرید، تولید و ایجاد یک بازار رقابتی سالم می توان انتظار داشت که به کیفیت محصولات نیز افزوده شود.
هم چنین با افزایش کیفیت رضایت گردشگران نیز از ره آورد سفر بیش تر خواهد شد و این عاملی برای معرفی محصولات توسط آنان به سایر گردشگران است.
در حال حاضر جایگاه کنونی صنایع دستی مازندران هم چون جایگاه صنایع دیگر مانند سنگین، سبک و کوچک است و توان قابل توجهی در جذب سرمایه گذاری، تولید، صادرات و نهایتاً تأثیر آن در معیشت مردم دارد.
متاسفانه هنرهای سنتی مازندران نتوانسته است در طول دوره های اخیر همگام با زندگی مردم قدم بردارد، عدم یا وضعیت ارتباط بین صنایع دستی متناسب با نیازهای امروز جامعه و تنوع طلبی ناشی از زندگی مدرن و نفوذ ماشینیزم و عوامل عدیده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و هنری دیگر که شناخت و لطمه شناسی عمیقی را می طلبد، همه و همه در کند شدن و گاه توقف حیات بعضی از صنایع دستی در مازندران دخیل بوده است.
به عقیده کارشناسان این حوزه برگزاری نمایشگاه های فصلی، سالانه و نیز بازارهای مکاره با هدف جلب و جذب گردشگر های خاص برای فروش آثار صنایع دستی و همین طور برگزاری بازارچه های صنایع دستی بویژه درایام پیک مسافر مانند نوروز و تابستان می تواند برگ برنده ای برای مازندران به جهت جدب توریست و رونق اقتصادی استان داشته باشد.
تردیدی نیست که افزایش تعدادمسافران که با افزایش فروش آثار صنایع دستی توام و همراه بوده است، موجبات افزایش تولید، حفظ اصالت ها و خاصیت ها، افزایش سطح اشتغال مولد و اشتغال جنبی و مهم تر از همه توسعه مبادلات فرهنگی و معرفی و شناساندن بهتر و دقیق تر کشورها و هنر و تمدن آنها شده است.
منبع: شمال برگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب