شمالبرگ ShomalBarg.ir

طرح اتصال متروی تهران به شمال به كجا می رسد؟

طرح اتصال متروی تهران به شمال به كجا می رسد؟

شمال برگ: اتصال متروی تهران به آمل عنوان طرحی است كه با عنوان گسترش خطوط ریلی مطرح شده، اما به قول كارشناسان ذیربط، تحت این عنوان و در چارچوب بودجه های استانی توجیه پذیر نیست، این پروژه هزینه بالایی را به استان مازندران وارد كرده و چنانچه با بودجه استانی اجرایی شود فاقد توجیه اقتصادی می باشد.


خطوط راه آهن شمال به طول تقریبی 470 كیلومتر استان های مازندران و گلستان را به سمنان و تهران متصل كرده و با در اختیار داشتن 27 ایستگاه یكی از خطوط ترابری مهم شمال كشور را به خود مختص كرده است.
احداث و گسترش شبكه خطوط ریلی در شمال كشور بخصوص مازندران به علت وجود عوارض طبیعی شامل كوه و جنگل، دشت های مرغوب برای كشاورزی و معضلات و مشكلات ناشی از چگونگی كاربری زمین و هم چنین تملك اراضی با مشكل مواجه بوده و با وجود ظرفیت بالای حمل و نقل ریلی اما راه آهن شمال نتوانسته آن طور كه شایسته است توسعه پیدا كرده و تمامی محدوده استان و ارتباط با سایر نقاط كشور را تحت پوشش قرار دهد.

كمبود زمین در مازندران برای گسترش و ساخت خطوط ریلی
عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با مقایسه خطوط ریلی كشور با سایر شبكه ارتباطی و حمل و نقل اظهار داشت: به صورت كلی سیستم ریلی كشور نسبت به سایر گزینه های حمل و نقل ضعیف بوده و دارای محدودیت در شبكه ارتباطی است.
امیر مدرس در گفت‏ وگو با ایسنا، درباره خطوط ریلی راه آهن شمال اظهار نمود: استان مازندران به علت وجود رشته كوه البرز و مشكلات گذر از آن نتوانسته با استفاده از شبكه ریلی ارتباط مناسبی با سایر استان های هم جوار و مركزی كشور داشته باشد.
وی از كمبود زمین در مازندران برای گسترش و ساخت خطوط ریلی در این استان سخن گفت و تصریح كرد: هرچند ساخت و ساز ریل در دشت مازندران ساده به نظر برسد اما كمبود اراضی به علت وجود كاربری های كشاورزی و جنگلی و هم مالكیت خصوصی اراضی، عمده مشكل توسعه در این بخش است.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، تملك اراضی را مهم ترین چالش برای توسعه شبكه ریلی در استان مازندران دانست و تصریح كرد: معضل اصلی در اختیار گرفتن زمین برای راه اندازی خطوط راه آهن است كه نیاز به مطالعات دقیق در این زمینه را طلب می كند.

احداث خطوط ریلی گران تر از جاده
مدرس با اشاره به این كه اساسا راه اندازی خطوط ریلی گران تر از جاده سازی است، اظهار داشت: علاوه بر این مقوله، گذر از عوارض طبیعی نظیر مناطق كوهستانی و تپه ماهورها هزینه مضاعفی را بر دوش پیمانكاران این بخش وارد می نماید.
وی با بیان این كه راه اندازی خطوط ریلی بدون واگن و قطار فاقد كارایی است، تصریح كرد: این كه تنها خطوط ریلی گسترش یابد كافی نبوده و باید در كنار آن ناوگان ریلی هم وارد خط شود و از این رو تامین و گسترش كامل شبكه راه آهن هزینه گزافی را برای پیمانكاران به همراه دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل، خطوط ریلی، واگن ها، لوكوموتیوها و ایستگاه ها را اجزای شبكه راه آهن معرفی نمود و اضافه كرد: به كارگیری همه این اجزا در كنار هم و با یكدیگر منجر به راه اندازی خطوط ریلی شده و هر كدام به تنهایی برای گسترش شبكه كافی نیست.
مدرس به مشكلات تولید ناوگان ریلی هم اشاره نمود و اضافه كرد: هزینه بالای تولید ناوگان در شرایط تحریم و یا حتی واردات آن در این شرایط از دیگر عوامل عدم گسترش این شبكه در كشور است.

گسترش ریلی با بودجه فرا استانی توجیه پذیر است
عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در پاسخ به پرسشی در خصوص گسترش خطوط ریلی به سمت غرب استان اظهار داشت: برای ارتباط شرق به غرب استان حمل و نقل دریایی گزینه بهتری نسبت به راه آهن است، چون كه نیاز به توسعه زیرساخت نداشته و هزینه كمتری به دنبال خواهد داشت.
وی، مطرح شدن گزینه انتقال متروی تهران به آمل تحت عنوان گسترش شبكه ریلی را در چارچوب بودجه استانی توجیه پذیر ندانست و تصریح كرد: این پروژه هزینه بالایی را به استان مازندران وارد كرده و چنانچه با بودجه استانی اجرایی شود فاقد توجیه اقتصادی می باشد.
مدرس، شبكه ریلی را دارای پتانسیل بالا در زمینه های متنوع شامل حمل و نقل، گردشگری و تجارت دانست و اظهار داشت: چنانچه شبكه ریلی به همین شیوه سنتی در تمامی استان گسترش یابد می تواند ظرفیت قابل توجهی در زمینه كاهش هزینه ها تولید كند، چونكه گسترش خطوط ریلی پر سرعت و مونو ریل در استان با شرایط كنونی فاقد توجیه اقتصادی می باشد.
وی از جابه جایی ایمن مسافر، حمل و نقل تولیدات در داخل و خارج استان و تسهیل در ترافیك بعنوان مزایای خطوط ریلی یاد كرد و در زمینه توسعه گردشگری بوسیله خطوط ریلی اظهار داشت: چنانچه بتوان همگام با توسعه شبكه راه آهن در سطح استان سرعت و كیفیت خدمات ریلی را افزایش داد گردشگری با این شیوه هم با جذابیت های جدید رونقی مضاعف خواهد یافت.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با یادآوری انجام مطالعات و بررسی های دقیق قبل از هر تصمیمی در خصوص گسترش خطوط ریلی تصریح كرد: این كه این خطوط از كجا وارد شده و تا كجا ادامه پیدا كرده و از كدام منطقه بیرون برود نیازمند مطالعات بنیادی است، چراكه حجم عظیم مسافر و كالای ورودی به مقاصد مورد نظر باید مورد ارزیابی كارشناسانه قرار گیرد.

مدرس با اشاره به این كه باید همزمان و همسو با توسعه خطوط ریلی، ارتقای سایر بخش ها در منطقه هدف صورت گیرد، اظهار داشت: ارتقاء زیرساخت ها و گسترش سیستم های حمل و نقل همگانی و متناسب سازی آنها با برنامه ریزی دقیق باید صورت گیرد و نباید بعد از توسعه شبكه راه آهن به فكر توسعه مكان ها و مناطق محل عبور ریل باشیم.
مدیر كل راه آهن شمال، راه اندازی و گسترش شبكه ریلی را منوط به بودجه دولتی دانست و اظهار داشت: شركت راه آهن بعنوان بهره بردار خطوط ریلی است، اما راه اندازی شبكه ریلی برعهده وزارت راه بوده كه بعد از واگذاری به معاونت ساخت و راه اندازی آن در اختیار شركت راه آهن قرار می گیرد.
یوسف گران پاشا در گفت وگو با ایسنا به نوسازی و روسازی خطوط ریلی شمال، اشاره و اظهار نمود: این خطوط بارها مورد بازسازی قرار گرفته و الان تعداد زیادی از واگن های مسافربری و حمل و نقل به این خطوط اضافه شده است.
گران پاشا در ادامه از مزایای خطوط ریلی سخن گفت و تصریح كرد: سهولت جابه جایی و حمل و نقل، قیمت مناسب، ایمنی و آسایش بیشتر نسبت به سایر خطوط ارتباطی، كاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت، كاهش آمار تصادفات نسبت به جاده و آلایندگی به مراتب كمتر از مزایای استفاده از شبكه ریلی است.
گران پاشا با اشاره به مقوله فرهنگ سازی با تاكید بر این كه رانندگان و عابران از محل های مطمئن و ایمن در تقاطع با راه آهن عبور و مرور كنند، اظهار نمود: راه اندازی گذرگاه هم‏سطح و زیرگذرهای مختلف برای تردد خودروها و عابرین پیاده پیش بینی شده تا با رعایت مقررات شاهد اتفاقات ناگوار در تصادفات واگن ها نباشیم.
پیش از این علی اسماعیلی، نماینده نور و محمودآباد در مجلس در دومین همایش بزرگداشت روز مجلس در شهرستان نور از پیشنهادی در خصوص اتصال خط ریلی تهران به شمال از مسیر بلده اطلاع داد و تصریح كرد: با راه اندازی این خط ریلی كه در حال آماده سازی ساز و كار آن هم هستیم فاصله تهران به شمال به نیم ساعت كاسته می شود.
گزارش از: سیدنوید ساداتی خبرنگار ایسنا




1397/09/28
20:48:38
5.0 / 5
4669
تگهای خبر: حمل و نقل , خدمات , رشت , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
شمال برگ shomalbarg