شمالبرگ ShomalBarg.ir
معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان عنوان كرد

تولید 800 هزار اصله نهال برای زراعت چوب در گیلان

تولید 800 هزار اصله نهال برای زراعت چوب در گیلان

به گزارش شمال برگ از گیلان معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به تولید ۸۰۰ هزار اصله نهال با هدف زراعت چوب در استان طی سال گذشته، افزود: ۳۰۰ هزار اصله نهال در اختیار اشخاص برای كشت در مزارع كشاورزی استان قرار گرفت.


محمدرضا عبدالهی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دولت از سال ۹۶ و همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را مکلف به اجرای زراعت چوب کرد، اظهار نمود: برپایه برنامه ششم توسعه، ۷۵ هزار هکتار در سطح کشور جهت زراعت چوب پیش بینی شده که سهم استان گیلان ۶۶۰۰ هکتار بوده است.
وی زراعت چوب را ضامن حفاظت از جنگل های طبیعی استان دانست و اضافه کرد: با عنایت به سیاست های دولت و در جهت تحقق شعار سال جاری یعنی «جهش تولید» و به منظور تحقق اهداف سازمانی در خصوص توسعه زراعت چوب و تأمین دو میلیون مترمکعب چوب برای صنایع سلولزی، استان گیلان در این حوزه نقش پررنگی خواهد داشت.
معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به اینکه سال جاری ۴۰۰۰ هکتار از اراضی تحت مدیریت طرح های زراعت چوب فعال خواهد شد، اظهار داشت: هم اکنون در گیلان سه مجری زراعت چوب صنوبر در بخش خصوصی و دولتی فعال می باشند.
عبدالهی افزود: پیش از اجرای طرح تنفس جنگل، منابع طبیعی استان گیلان به کشت ۱۲ هزار هکتار زراعت چوب توسط شرکت شفارود اقدام نموده بود که سهم استان در مجموع به ۱۸ هزار هکتار رسید. در سال اول برنامه، عرصه ها و درختانی که قابل برداشت بودند شناسایی و پس از برگزاری مزایده با مجری طرح جهت برداشت قرارداد منعقد شد.
او همینطور به زراعت چوب در سطح ۴۰ هزار هکتار توسط اشخاص حقیقی در اراضی کشاورزی و حاشیه رودخانه ها در گیلان اشاره نمود و متذکر شد: ۱۴ هزار هکتار زراعت چوب هم در بخش دولتی در گیلان وجود دارد که در جهت تأمین مواد اولیه چهار شرکت سلولزی استان پیش بینی شده است.
معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به تولید ۸۰۰ هزار اصله نهال با هدف زراعت چوب در استان طی سال گذشته، افزود: ۳۰۰ هزار اصله نهال در اختیار اشخاص برای کشت در مزارع کشاورزی استان قرار گرفت.
عبدالهی انتشار ویدیویی از برداشت چوب در جنگل های استان گیلان را تکذیب نمود و اظهار داشت: فیلم مذکور مربوط به برداشت چوب توسط مجری طرح از درختان گونه صنوبر و در چارچوب طرح زراعت چوب در منطقه تنیان شهرستان صومعه سرا بوده و جنگل طبیعی نیست.
وی درختان قطع شده در فیلم را از گونه صنوبر و عموما با سن بیشتر از ۳۰ سال دانست و اظهار نمود: این درختان عموما توخالی و پوسیده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند؛ این در شرایطی است که سن بهینه برداشت صنوبر بین ۱۵ تا ۲۰ سال است.
معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان با اشاره به اینکه پس از برداشت چوب، عرصه ها باردیگر احیا شده و به حال خود رها نمی شوند، اظهار داشت: این درختان تامین کننده مواد اولیه صنایع سلولزی و پشتوانه جنگل های طبیعی کشور هستند.



1399/02/30
13:35:14
5.0 / 5
3102
تگهای خبر: تولید , حفاظ , شركت , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg