شمال برگ ShomalBarg.ir

خزر شوره زار می شود؟

خزر شوره زار می شود؟

شمال برگ: استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران اظهار داشت: اگر آب خزر به سمنان انتقال یابد، این دریاچه تبدیل به شوره زاری میگردد و جان هزاران موجود زنده باز به خطر خواهد افتاد.



خدیجه گلین مقدم در گفت وگو با ایسنا، در مورد طرح انتقال آب دریای خزر و تاریخچه مطرح شدن آن اظهار نمود: اولین بار در زمان پتركبیر در روسیه این طرح عنوان شد كه به دنبال آن مسیر كشتیرانی از دریای خزر به دریای جنوب فراهم گردد تا روسیه به آب های گرم دسترسی پیدا كند.

وی با بیان این كه در ادوار ریاست جمهوری های مختلف در ایران، این طرح مورد بررسی قرار گرفت، تصریح كرد: در دولت احمدی نژاد طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان قوت گرفت اما تا وزارت نیرو آب شیرین كن های خودرا تهیه و مقدمات كار را فراهم آورد این دولت تغییر نمود و دولت دهم روی كار آمد. با عنایت به این كه این طرح در دولت احمدی نژاد پیوست شده بود، پیمانكار طرح انتقال آب خزر و وزارت نیرو اقدامات اجرایی دیگری را انجام می دادند كه فعالان زیست محیطی به صورت تصادفی در جریان این امر قرار گرفتند.

این فعال زیست محیطی اشاره كرد: این امر در ابتدا قابل باور نبود به همیت علت به جهت راستی آزمایی كمپینی در این حوزه تشكیل شد اما آنهایی كه مجری طرح بودند با آن مخالفت كردند.

گلین مقدم اظهار داشت: در ادامه 2000 نامه مخالفت توسط فعالان زیست محیطی جمع آوری و به صورت غیرمستقیم توسط استانداران به رئیس جمهور روحانی نمایش شد و با عنایت به چالش های زیست محیطی كه این پروژه به وجود می آورد نمایندگان مردم باز در مجلس به صورت جدی باید پای كار آمدند.

طرح انتقال آب بین حوضه ای در برنامه ششم ممنوع گردید

وی با بیان این كه در همین راستا توسط پیگیری نماینده ها مقرر شد در برنامه ششم توسعه طرح انتقال آب بین حوضه ای ممنوع شود، خاظرنشان كرد: اما در متن این طرح و در بخشی از انتقال آب خزر بلامانع اعلام شده بود كه خوشبختانه در جلسه تلفیق این امر رد شده و انتقال آب در برنامه ششم توسعه حذف شد.

این استاد دانشگاه اشاره كرد: سپس رد شدن طرح انتقال آب در برنامه ششم توسعه نماینده های سمنان به همراه پیمانكاران به سبب سودآوری فراوان این پروژه بر اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان پافشاری كردند.

گلین مقدم با اشاره به این كه در اجرای لغو انتقال آب دریای خزر به سمنان، خوشبختانه نماینده های مازندران همچون احمدی لاشكی، شاعری و سایر نمایندگان برای ممانعت از انتقال كوتاه نیامدند، تصریح كرد: مردم و مسئولان استان مازندران به هیچ وجه نمی گذارند این انتقال صورت بگیرد.

دریای عمان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور

وی با اشاره به این كه رئیس جمهور هم با انتقال آب از خزر به سمنان چندان موافق نیست، افزود: به صورتی كه وی در سال ۹۶ در یكی از سخنرانی های خود انتقال آب بین حوضه ای را امری نامطلوب دانست و گزینه دریای عمان را برای انتقال آب به سمنان پیشنهاد داد.

استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران با اشاره به این كه نماینده های سمنان اخیرا پافشاری های خودرا در انتقال آب دریای خزر به سمنان از سر گرفتند، اشاره كرد: مقرر است كه رئیس جمهور برای حل این سوژه به سمنان برود. با این انتقال، بلایی كه بر سر دریاچه ارومیه آمد بر سر خزر هم خواهد آمد.

شوره زار خزر سپس انتقال آب

این استاد دانشگاه در بررسی فاجعه زیست محیطی خزر سپس انتقال آب اظهار داشت: در شمال دریای خزر با 5 متر خشكی دریا مواجه هستیم، هم چنین بخش اعظمی از تامین آب دریای خزر از راه رودخانه ولگا كه تحت مالكیت روسیه است صورت می گیرد و روسیه می تواند هر لحظه آب رودخانه را ببند.

وی اضافه كرد: اگر این انتقال آب دریای خزر هم به سمنان صورت بگیرد، فاجعه زیست محیطی اتفاق خواهد افتاد و ۱۷ میلیون انسان و میلیون ها جاندار و گیاه رو به نابودی می روند.

گلین مقدم با بیان این كه سپس انتقال آب، شوره زار خزر خواهد ماند، تصریح كرد: بادهای قطبی كه سبب بارش های مطلوب در سطح استان و كشور می شوند سپس انتقال آب، نمك را به تمامی ایران پراكنده خواهدنمود.

مردم سمنان از فاجعه سپس انتقال آب آگاه نیستند

وی خطاب به نماینده های سمنان اظهار داشت: نماینده های سمنان به جای این كه به منافع شخصی و رأی آوری فكر كنند باید به فكر منافع باشند؛ بالقطع مردم سمنان اگر بدانند كه انتقال آب دریای خزر به سمنان چقدر برای ایران خطرناك می باشد، مطمئناً دیگر اصراری برای این امر ندارند.

این استاد دانشگاه اشاره كرد: اگر مقرر است از طریق دریا آبرسانی به سمنان اتفاق بیفتد بهتر است كه این انتقال از آب دریای عمان صورت گیرد.


1397/09/14
14:46:29
5.0 / 5
4709
تگهای خبر: شمال , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg