شمال برگ ShomalBarg.ir

كمك  ۶۴۱ میلیارد تومانی به دانشجویان بی بضاعت

كمك  ۶۴۱ میلیارد تومانی به دانشجویان بی بضاعت

به گزارش شمال برگ ایسنا/مازندران معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اظهار داشت: پیشبینی بودجه سال ۹۸ در صورتیكه محقق شود ۶۴۱ میلیارد تومان برای كمك به دانشجویان مستعد كم بضاعت است كه از مبلغ فوق ۲۶۱ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دولت تامین می شود.


علیرضا صولتی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه با عنایت به وضعیت تخصیص ضعیف اعتبارات عمومی كه وجود دارد بعید به نظر می آید كه كل مبلغ ۶۴۱ میلیارد تومانی برای كمك به دانشجویان بی بضاعت محقق شود، اظهار نمود: صندوق رفاه دانشجویان در سال ۵۲ با هدف كمك به دانشجویان مستعد وكم بضاعت تشكیل شد و به مرور زمان از سال ۷۴ برپایه قوانین بالادستی تكالیف دیگری علاوه بر كمك به دانشجویان مستعد و كم بضاعت بر دوش صندوق رفاه گذاشته شده است.
وی خاطرنشان كرد: این تكالیف مستلزم صرف اعتبارات كلان در حوزه رفاه دانشجویان بوده كه منجر به آن شد صندوق رفاه دانشجویان از خود اتكایی مالی كه از اهداف ایجاد كنندگان صندوق بوده است، فاصله بگیرد.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینكه در بدو تاسیس صندوق و مطابق قوانین و مقررات قرار بر این بود كه سالانه منابع لازم از جانب دولت به این صندوق اختصاص داده شود و بعنوان وام در اختیار دانشجویان مستعد كم بضاعت قرار گیرد، اظهار داشت: در سال های اخیر و به دلایلی همچون فرسایش خوابگاه ها، آشپزخانه دانشگاه ها و همینطور افزایش پذیرش دانشجو و كمبود منابع دانشگاه ها یك سوم منابع این صندوق به سمت كمك به تجهیز و نوسازی تخصیص داده شد كه بازپرداختی ندارد و برگشت پذیر نیست.
صولتی با اشاره به اینكه منابع و اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان روز به روز محدودتر شده است، اضافه كرد: وضعیت تورم كشور و كاهش تخصیص منابع مالی از جانب دولت به علت محدودیت های اعتباری پیش آمده ناشی از تحریم های ناعادلانه هم به محدودیت های این صندوق افزوده شد و منجر به كاهش ارزش دارایی شده است.
وی با بیان اینكه وامی كه به بعضی از دانشجویان پرداخت می شود امكان دارد ۱۰ الی ۱۱ سال طول بكشد تا به صندوق بازگردانده شود، خاطرنشان كرد: این مبلغ پس از طی این دوره طولانی بازپرداخت ارزش اولیه را ندارد به نحوی كه برپایه محاسبات صورت گرفته طی هر دوره بازپرداخت ۵۷ درصد ارزش واقعی پول افت خواهد نمود و این امر سبب ضعف اثر بخشی وام های صندوق و پاسخگو نبودن به نیازهای واقعی دانشجویان می شود.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اقداماتی كه در دوره جدید تیم مدیریتی صندوق، جهت رفاه حال دانشجویان در دستور كار قرار داده شده است، اظهار داشت: در این دوره تلاش شد كه تكیه صندوق از منابع دولتی برداشته شود و از ظرفیتی كه از گذشته در قانون صندوق بوده اما چندان مورد توجه قرار نگرفت بیشتر و بهتر بهره برداری شود.
صولتی افزود: ظرفیت استفاده از مشاركت ها، خیرین و واقفین همچون فرصت هایی بوده است كه در گذشته به علت تخصیص مناسب منابع مالی از جانب دولت كمتر به آن توجه شده است و خوشبختانه طی چند ماه اخیر طرح های مختلفی در دست مطالعه و كارسازی قرار گرفته است كه بزودی از راه مقام وزارت رونمایی خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: با كمك مردم و بخشی از دانش آموختگانی كه در گذشته از خدمات صندوق بهره برده اند، می توان باز هم كمك های بیشتری به دانشگاه ها و به دانشجویان مستعد كم بضاعت كه هدف اصلی صندوق رفاه است، عرضه شود.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به پیگیری مطالبات سال های گذشته از وام گیرندگان اظهار نمود: با عنایت به اینكه در گذشته اطلاعات وام گیرندگان از قبیل ثبت نام و آدرس دانشجویان آنگونه كه باید و شاید انجام نمی گرفت و همه اسناد به صورت دستی نوشته می شد بنابریان برای وصول مطالبات مشكلاتی وجود داشت كه منجر به انباشت آن شده است.
صولتی تصریح كرد: در سال ۹۳ با هماهنگی ثبت احوال مشخصات دانشجویان و كد ملی آنها گرفته شد و با استفاده از كد ملی، شماره تلفن و آدرس دانشجویان، آن دسته كه هنوز وام های خویش را پرداخت نكرده بودند به كلیه بدهكاران صندوق اطلاع رسانی لازم صورت گرفت كه خوشبختانه جامعه هدف ما همراهی و همكاری خوبی داشتند.
وی خاطرنشان كرد: طی سنوات گذشته علیرغم برنامه ریزی كه برای دریافت مطالبات انجام شده بود وضعیت مطلوب و مطالبات انباشته نداریم و تنها۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق مانده است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان كرد: به منظور بهره مندی نسل جدید از خدمات صندوق به شدت نیازمند همراهی و همكاری دانش آموختگانی هستیم كه قبلا از خدمات صندوق بهره مند شده كه هم اكنون با بازپرداخت بموقع وام های خود ما را در جهت ایجاد عدالت بین نسلی و تامین اعتبارات لازم برای نسل های آینده كمك كنند تا عدالت بین نسلی ایجاد شود.



1398/09/11
22:39:54
5.0 / 5
4472
تگهای خبر: خدمات , مازندران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg