شمال برگ ShomalBarg.ir
مدیركل كتابخانه های عمومی گیلان خبر داد

3000 برنامه فرهنگی به میزبانی کتابخانه های عمومی گیلان

3000 برنامه فرهنگی به میزبانی کتابخانه های عمومی گیلان

شمال برگ: شمال برگ: از گیلان مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان برگزاری 3000 برنامه فرهنگی امسال به میزبانی کتابخانه های عمومی سراسر استان گیلان نیز اشاره نمود و از امانت 500 هزار نسخه کتاب در همین محدوده زمانی آگاهی داد.


یاسر تقوی امروز، ۶ بهمن در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت، به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اشاره نمود و اظهار داشت: رهبری معظم در بیانات اخیرشان به مسئله و موضوع کتاب تاکید فراوانی داشتند که این مساله مهم وظیفه ای بر دوش مسئولین نخبگان جامعه و عموم فرهنگ است.
وی در ادامه موضوع کتاب و کتابخوانی را یکی از با اهمیت ترین مقوله های پیشرفت جوامع بشری خصوصاً در جوامع اسلامی عنوان نمود و اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب سه مقوله مهم هزینه، وقت و برنامه ریزی را عنصر موفقیت مجموعه برای رسیدن به هدف برشمردند، اما امروز شاهد این مساله هستیم که باوجود تاکیدات ایشان آنچنان که باید توجه به مقوله کتاب از طرف شهرداری ها به عنوان با اهمیت ترین عنصر پشتیبانی از کتابخانه ها شکل نمی گیرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان همین طور به وضعیت کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی شمال کشور نیز اشاره نمود و خواهان رفع مشکلات باقی مانده و تزریق اعتبارات تکمیل این پروژه شد.
تقوی همین طور با اشاره به آمادگی مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی برای تجهیز این پروژه عظیم فرهنگی از اقدامات این مجموعه برای آماده سازی منابع خرید تجهیزات و نیز استقرار کتابداران در این مجموعه بزرگ آگاهی داد.
وی شهر رشت را از نظر سرانه فضای مطالعاتی از مراکز استانی محروم کشور عنوان نمود و افزود: کتابخانه های عمومی خاتم الانبیاء(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و میرزا کوچک جنگلی رشت باوجود محدودیت در سرانه فضای مطالعه دارای برنامه های فرهنگی مختلف هستند و در این عرصه جزو کتابخانه های برتر کشور می باشند.
این مسئول فرهنگی برگزاری ۳۰۰۰ برنامه فرهنگی امسال به میزبانی کتابخانه های عمومی سراسر استان گیلان نیز اشاره نمود و از امانت ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در همین محدوده زمانی آگاهی داد.
وی در آخر رفع مشکلات و نیازهای کتابخانه های عمومی استان را در گرو خرد جمعی و همراهی و هم افزایی همه دستگاهها و مسئولین استانی عنوان نمود و اضافه کرد: در صورت هم افزایی آموزش وپرورش می توانیم شاهد افتتاح سه باب کتابخانه عمومی مدرسه در دهه فجر سال جاری باشیم.
حمیدرضا امام پناهی، فرماندار شهرستان رشت نیز، با اشاره به ارتباط مستقیم میزان سرانه مطالعه افراد در جامعه با تقویت آگاهی، بالا رفتن قدرت تحلیل و بررسی درست مسائل، ایمنی در مقابل اطلاعات فله ای موجود در رسانه های غیر رسمی و فضای مجازی و همین طور تولید علم و پیشرفت کشور ها، اظهار داشت: کتابخانه های شهر رشت نخستین ها، با وجود استقبال تاریخی و همیشگی مردم فرهنگ پرور این دیار از کتاب و کتابخوانی، مستعد نقش آفرینی بیشتر در عرصه علم و فرهنگ، می باشند.
وی اضافه کرد: همه باید کمک نماییم تا نهاد کتابخانه های عمومی بغیر از کارهای عادی، در جایگاه شایسته خود در گفتمان سازی و فرهنگ سازی قرار گیرد.
امام پناهی با اعلان اینکه هدف دشمن از به کارگیری انواع توطئه ها در مقابل نظام اسلامی، ناکارآمد جلوه دادن حاکمیت مردم سالار دینی و کاستن از شدت اشتیاق ملل تحت ستم و توده های مسلمان منطقه از پیروی الگویی به نام جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: در جنگ هیبریدی به عنوان شیوه نوین نبرد دشمنان مقابل ایران اسلامی، نیازمند به کار بستن دفاع هیبریدی و چندبعدی می باشیم که در این جهت یکی از مراکز مهم تعریف و اجرای این دفاع در عرصه فرهنگ، نهاد کتابخانه های عمومی است.
فرماندار شهرستان رشت با اشاره به ضرورت جدی گرفتن جلسات در رابطه با کتابخانه ها و مشارکت مسئولان در رفع مشکلات کتابخانه ها و تصمیم گیری های فرهنگی، اظهار داشت: برای بسط فرهنگ کتابخوانی و یاری رسانی به ایجاد فضای مناسب کارهای کتابخوانی در شهرها و دهستان های تابعه، نیازمند احساس مسئولیت و همت جمعی در پشتیبانی از نهاد کتابخانه های عمومی هستیم.
وی همین طور بر لزوم اجرای مصوبات این جلسات همچون پرداخت بموقع سهم نیم درصدی شهرداری ها اصرار کرد.
امام پناهی با تبریک قرار گرفتن در آستانه ایام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خواهان استفاده از ظرفیت بالای کتابخانه ها در گرامیداشت این روز های مبارک و تقویت همکاری ما بین این نهاد با آموزش وپرورش در امتداد جبران لطمه های دوساله تعطیلی ناگزیر مدارس شد.




منبع:

1401/11/07
18:29:31
5.0 / 5
345
تگهای خبر: آموزش , تجهیزات , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg