شمال برگ ShomalBarg.ir
به مناسبت 16 آذر،

دانشجویان روزهای كرونایی را چگونه می گذرانند؟

دانشجویان روزهای كرونایی را چگونه می گذرانند؟

به گزارش شمال برگ از گیلان به مناسبت روز دانشجو، نشست «سلامت روان دانشجویان در دوران کرونا» با همکاری سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان، مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه گیلان و کانون مردم نهاد «رویش بهار زندگی جوان» برگزار گردید.


نیما حقیقی، دانشجوی مقطع دکترای روانشناسی در نشست «سلامت روان دانشجویان در دوران کرونا»، با اعلان اینکه شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا طی هشت ماه اخیر بر همه قشرها و گروه ها سایه افکنده است، اظهار داشت: بی تردید دانشجویان جزو آسیب پذیرترین قشر در این ایام هستند و شاهد تغییر در سبک زندگی دانشجویی هستیم و کلاس های حضوری جای خودشان را به کلاس های آنلاین و مجازی داده است.
وی با اشاره به شرایط ویژه دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان در مرحله دفاع، اضافه کرد: دانشجویان جدیدالورود علاوه بر اینکه کنکور سختی را پشت سر گذاشتند، در دانشگاه نیز با اتفاقات ناخوشایندی مواجهند که همچون آن می توان به عدم شناخت یا شناخت محدود دانشجویان با فضای دانشگاه اشاره نمود.
این روانشناس، از دانشجویان خواست دانشگاه را به مثابه یک سفر ببینند و اظهار نمود: همانگونه که سفر با سختی ها و چالش هایی هم راه است، جذابیت های خاص خودش را نیز دارد پس می توانیم کرونا را یکی از چالش ها بدانیم و به دنبال فرصت های آن باشیم.
حقیقی، نخستین و بزرگترین لطمه کرونا بر قشر دانشجو را در حوزه ارتباطات اجتماعی دانست و اشاره کرد: متاسفانه دانشجویان جدیدالورود فرصت شناخت اساتید خودشان را پیدا نکردند و ارتباط کمتری با همکلاسی ها دارد؛ البته ارتباطات مجازی را نمی توان جایگزین ارتباطات حضوری کرد، اما باید از این فرصت به نحو احسن بهره ببریم و اهتمام نماییم اساتید و همکلاسی ها را خوب بشناسیم و از برنامه های کلاسی باخبر شویم.
این دانشجوی دکترای روانشناسی، با اعلان اینکه دانشجویان باید در کلیه کلاس های مجازی حضور فعال داشته باشند تا به اساتید و سایر دانشجویان معرفی شوند، عنوان کرد: در گروه های مجازی با دانشجویان به ارائه نظر بپردازید و زمینه برقراری ارتباط را فراهم کنید. همین طور نباید بی خود کلاس ها را ترک کرد و غیبت های غیر موجه داشت.

دانشجویان مسئولیت تحصیل خودشان را بر عهده بگیرند
وی بعضی از دانشجویان جدیدالورود را درگیر ذهنیت دانش آموزی دانست و تصریح کرد: دانشجویی مرحله بزرگسالی است و پس افرادی که بلافاصله از مقطع دبیرستان وارد دانشگاه می شوند این واقعیت را درک می کنند و خواسته و ناخواسته مسئولیت های زندگی خودرا می پذیرند و یاد می گیرند که بدون حضور والدین مسائل خودشان را حل کنند، اما مجازی شدن دانشگاه و حضور دانشجویان در فضای خانه سبب می شود این مسئولیت پذیری کمتر دیده شود.
دبیر کانون رویش بهار زندگی جوان، با اعلان اینکه حمایت های بیش از پیش والدین گاهی مانع از رشد حس مسئولیت پذیری در فرزندان می شود، اشاره کرد: دانشجویان اهتمام کنند مسئولیت تحصیل خودشان را بر عهده بگیرند و والدین درباب برگزاری کلاس های آنلاین و تکالیف درسی نظارت فعال داشته باشند و مشورت را جایگزین دخالت کنند. همین طور از والدین انتظار داریم محیط خانه را برای درس خواندن دانشجویان فراهم و استرس ها را دور کنند.
این روانشناس، از دانشجویان نیز خواست ساعاتی را برای استراحت تعیین کنند و اظهار داشت: برای درس خواندن باید برنامه ریزی داشت؛ همین طور کلاس های آنلاین زمینه ساز قرار گرفتن مداوم پشت سیستم نشود و حتما باید حرکات ورزشی و کششی روزانه و منظم انجام داد.
وی یکی دیگر از چالش های دانشجویان در روزهای کرونائی را افزایش تنش ها در خانواده دانست و افزود: هر فردی باید مسئولیت احساسات خودش را بپذیرد و هیجانات ناخوشایند مانند اضطراب و خشم که در این روزها بیشتر شاهد آن هستیم را مدیریت کند. در این راستا تمرینات ریلکسیشن(آرامش عضلانی)، نفس عمیق شکمی، مصرف غذاهای سالم خصوصاً سبزیجات و فعالیت های بدنی می تواند کمک کننده باشد. اساسا آرامش جسمی، آرامش روانی را به دنبال دارد. همین طور باید افکار مثبت را در خود پرورش دهیم و نگاه بدبینانه به سایر اعضای خانواده را کنار بگذاریم.
حقیقی، آموزش مجازی و کلاس های آنلاین را فرصتی برای کسب مهارت در این عرصه جهت تولید محتوا دانست و اشاره کرد: امروزه خواه یا ناخواه باید به سمت آموزش های آنلاین برویم و کرونا فرصت خوبی ایجاد کرد تا زیرساخت های لازم در این بخش را فراهم نماییم.
این دانشجوی دکترای روانشناسی، با اعلان اینکه مجازی شدن کلاس های درس فرصت مدیریت زمان و کاهش هزینه را برای خیلی از دانشجویان سایر شهرها فراهم نموده است، متذکر شد: دانشجویان فرصت دارند تا متناسب با رشته تحصیلی خودشان در دوره ها و کارگاه های مجازی شرکت نمایند و مهارت به دست آودند.
وی کمک به همنوعان را یکی از عوامل آرامش بخش برای انسان دانست و اظهار نمود: کرونا همدلی ها را افزایش داده و افراد به صورت مادی و معنوی از یکدیگر دستگیری می کنند پس دانشجویان نیز می توانند در این روزها توانمندی های خودشان را به اشتراک گذارند و به بهبود فضای روانی جامعه کمک کنند.
حقیقی، با اشاره به فعال شدن مراکز مشاوره آنلاین در دانشگاه ها، تصریح کرد: اگر دانشجویان با مسائل حاد روانی و خانوادگی و تحصیلی مواجهند، حتما از مشاوران کمک بگیرند.

جلسات دفاع مجازی پایان نامه ها سطح کیفی لازم را ندارند
علی فرمیهنی فراهانی، دانشجوی دکترای فیزیک هسته ای نیز، با اعلان اینکه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های گسترده، سیستم آموزشی کشور گرفتار مشکل اساسی شد، عنوان کرد: از یک طرف حضور دانشجویان در دانشگاه غیرممکن شد و از جانب دیگر، آمادگی ورود به آموزش مجازی را نداشتیم، برای اینکه بسترهای لازم برای برگزاری کلاس های آنلاین ایجاد نشده بود و همچنان شاهد فقر ساختارهای آموزش مجازی هستیم؛ البته شرایط بهتر از روزهای اول شده است.
وی کمرنگ شدن ارتباط دانشجویان و اساتید را یکی از اشکالات آموزش مجازی دانست و اشاره کرد: خارج شدن دانشجویان از محیط دانشگاه بیشترین لطمه را به کیفیت سطح علمی دانشجویان وارد می کند. همین طور با عدم دسترسی به کتابخانه ها و سالن های مطالعه خصوصاً برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و واحدهای آزمایشگاهی مواجه هستیم.
دبیر کانون دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه گیلان، آموزش مجازی را نیازمند وارسی دانست و افزود: خیلی از جلسات دفاع پایان نامه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرفتار عقب افتادگی شده و جلسات دفاع مجازی نیز سطح کیفی لازم را ندارند.
فراهانی، با اشاره به یکنواختی محیط خانه و دانشگاه خصوصاً برای دانشجویان جدیدالورود، اظهار داشت: خیلی از دانشجویان تحت تاثیر روابط خانوادگی گرفتار مشکلات روانی همچون اضطراب و استرس شده اند؛ البته شاهد کم شدن نگرانی خانواده هایی هستیم که دانشجوی شهرستانی دارند.
وی با اعلان اینکه باید از فرصت کرونا برای ارتقای سطح آموزش مجازی استفاده نمائیم، تصریح کرد: باید حضور دانشجویان در گروه های مجازی پررنگ شود تا فضای دانشجویی از بین نرود.
شبنم اکبری، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، نیز در این جلسه، چالش های کرونائی برای دانشجویان کارشناسی را بمراتب بیشتر از تحصیلات تکمیلی دانست و عنوان کرد: مقطع کارشناسی پایه و اساس آموزش عالی در رشته های مختلف محسوب می شود و دانشجویان جدیدالورود حتی فرصت حضور در فضای دانشگاه و آشنایی با اساتید خودشان را پیدا نکرده اند.
وی با اعلان اینکه بلاتکلیفی نسبت به انتها شرایط موجود دانشجویان را آزار می دهد، اشاره کرد: دور بودن از فضای کلاس و استاد و دانشگاه شرایط یادگیری را سخت کرده؛ عدم دسترسی به اینترنت در بعضی از شهرستان ها نیز سبب دوچندان شدن مشکلات دانشجویان شده است.

صرفه جویی در وقت و هزینه دانشجویان
این دانشجوی زبان و ادبیات فارسی، دانشجویان را جزو جامعه دانست و اظهار نمود: خوشبختانه در هفته های نخست شیوع ویروس کرونا شاهد شکل گیری حس همدلی در جامعه بودیم و در این راستا دانشجویان نیز همدلانه تر با یکدیگر برخورد کردند و الان نیز در کلاس های مجازی باید این همدلی را حفظ نماییم.
یاسمن حسن زاده، دانشجوی کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، با اشاره به ارتباط نزدیک دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی با همه گیری کرونا، متذکر شد: خانواده های دانشجویانی که در روند تحصیل خود باید وارد فضاهای درمانی شوند، بسیار نگران هستند.
وی عدم حضور دانشجویان در محیط دانشگاه را سبب کاهش رقابت دانست و اشاره کرد: دانشجویان باید ار فرصت فراغت به وجود آمده برای خود نهایت استفاده را ببرند و به ارتقای دانش علمی در رشته تحصیلی و یا فعالیت های مورد علاقه خودشان بپردازند.
صدف موسی زاده، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته معماری موسسه آموزش عالی احرار نیز در این گفتمان دانشجویی، با اعلان اینکه متاسفانه دانشجویان رضایت چندانی از آموزش مجازی و کلاس های آنلاین ندارند، عنوان کرد: اوقات فراغت ناشی از روزهای قرنطینه مزایایی داشته، اما مشکلات دانشجویان بیشتر شده، برای اینکه زیرساخت های آموزش مجازی را نداریم.
وی با اشاره به صرفه جویی در وقت و هزینه دانشجویان بواسطه عدم رفت و آمد به دانشگاه، تصریح کرد: کلاس های مجازی بازدهی لازم را خصوصاً در رشته های عملی مانند معماری ندارد؛ البته استاد و دانشجو مقصر نیستند و وظیفه ماست که پروتکل های بهداشتی را رعایت نماییم تا هرچه سریعتر این بیماری اختتام یابد و به روزهای عادی بازگردیم.
موسی زاده، روزهای قرنطینه کرونائی را فرصت خوبی برای مطالعه دانست و اشاره کرد: دانشگاه مختصات کوچکی از جامعه بزرگی است که دانشجویان در آینده وارد آن خواهند شد و متاسفانه دانشجویان جدیدالورود هنوز از تجربه این فضا محروم هستند.
دکتر سید موسی کافی، استادتمام گروه روانشناسی و مدیر مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه گیلان نیز در ادامه این جلسه، با اعلان اینکه دانشجویان در وضعیت کرونا بسته به دانشگاه ها و رشته های مختلف تحصیلی با نتایج مثبت و منفی فراوانی مواجهند، اظهار داشت: کرونا یک اتفاق غیر منتظره بود و طبیعی است که عدم آمادگی در اتفاقات غیر منتظره برای جامعه همچون دانشجویان اضطراب و استرس هایی را بوجود آورد.
وی با اشاره به مبهم بودن روزهای نخست شیوع ویروس کرونا و سردرگمی اساتید و دانشجویان، اظهار نمود: به تدریج خودمان را پیدا کردیم و با گذشت زمان شرایط را پذیرفتیم و با کرونا سازگار شدیم.

تغییر سبک زندگی جامعه در ایام کرونایی
این روانشناس، با اعلان اینکه فضای آموزش مجازی خصوصاً برای دانشجویان دکترا کیفیت مطلوب را ندارد، افزود: چاره ای جز سازگاری نداریم و این شرایط برای دانشجویان پزشکی، پرستاری و مامایی با استرس های بیشتری هم راه است، برای اینکه باید در بیمارستان حضور پیدا کنند و با بیماران در ارتباط باشند پس علاوه بر دانشجویان، خانواده های آنان نیز گرفتار اضطراب و استرس خواهند شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به تغییر سبک زندگی جامعه در ایام کرونائی، اشاره کرد: دانشجویان نیز متاثر از این تغییر سبک زندگی هستند و دیگر زیست خوابگاهی نداریم و ارتباط دانشجویان با یکدیگر و با اساتید خیلی کم شده است.
وی حضور دانشجویان در خانه و در کنار خانواده را یکی از نکات مثبت کرونا دانست و تصریح کرد: گاهی این حضورهای طولانی مدت منجر به تنش و کشمکش در خانه می شود و استرس های آموزشی دانشجویان را مضاعف می کند.
کافی، با اعلان اینکه بعضی از افراد با اضطراب اجتماعی مواجهند، اظهار داشت: کلاس های آنلاین باعث شده دانشجویانی که با اضطراب اجتماعی مواجهند، مجبور به برقراری ارتباط با اساتید و سایر همکلاسی ها شوند و تا حدودی مشکل خودشان را حل کنند.
مدیر مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه گیلان، با تاکید بر لزوم ارائه مشاوره های تلفنی خصوصاً در روزهای کرونا، اشاره کرد: قبلا اهمیتی به مشاوره های تلفنی و مجازی نمی دادیم، برای اینکه این ضرورت را احساس نکرده بودیم؛ البته شرایط مشاوره حضوری و تلفنی بسیار متفاوت می باشد، اما حالا باید در این عرصه نیز کار نماییم.
وی با اعلان اینکه دانشگاه ها همیشه به دنبال ایجاد زیرساخت های آموزش مجازی بودند، اما توفیقی حاصل نشده بود، عنوان کرد: کرونا الزامی ایجاد کرد تا آموزش مجازی را جدی بگیریم و گام نخست را برداریم، البته مشکلات فراوانی وجود دارد که به تدریج کمتر خواهد شد.
این روانشناس، با اشاره به کاهش فوبیای کرونا نسبت به روزهای نخست، بیان کرد: شیوع ویروس کرونا سبب افزایش استرس ها شده بود، اما هرچه جلوتر می رویم شاهد سازگاری بیشتر مردم و کاهش نگرانی های اولیه آنان هستیم که نشان دهنده پذیرش این واقعیت است و می تواند مثبت باشد.
وی از دانشجویان خواست شیوه های مقابله با اضطراب و استرس را یاد بگیرند و تاب آوری خودشان را بالا برند و اظهار داشت: دانشجویان باید به لحاظ روانی با شرایط سازگارتر شوند تا بتوانیم علاوه بر کلاس های آنلاین، مشکلات سایر حوزه ها را نیز به تدریج کم و رفع نماییم.




منبع:

1399/09/16
20:58:40
5.0 / 5
1184
تگهای خبر: تولید , رشت , زمین , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
شمال برگ shomalbarg